Říše Slunce

autor : Smirnov Nikolaj

Historický dobrodružný román sovětského autora Nikolaje Smirnova vyšel v Sovětském svazu poprvé roku 1928. Někteří ze starších čtenářů si možná vzpomenou na jeho staré české vydání z třicátých let, kdy tento román u nás vyšel jako jeden z prvních překladů ze sovětské dětské literatury. Jeho nové vydání je nepochybně dokladem toho, ze od dob svého vzniku nezestárl, že se jím jeho autor důstojně zapsal do historie sovětské dětské literatury. Ústřední postavou románu je hrabě Moric August Beňovský, rodák z Vrbové u Piešťan, osobnost mezinárodního významu. Tento Šlechtický revolucionář, navazující na první utopické socialisty, jejichž sny se snažil uvést v život, bojoval za svobodu utlačovaných na čtyřech kontinentech. Vystoupil v Rusku v době, kdy první šlechtický revolucionář Radiščev teprve vstupoval do veřejného života. Jeho zdařilé proticarské povstání na Kamčatce vypuklo v předvečer lidového povstání Pugačovova. Ve svém románu se Smimov opírá o vlastní životopis hraběte Beňovského. Vynechává pochopitelně řadu podrobností a zachycuje osudy Beňovského (v knize vystupuje pod jménem Bespojsk) zevrubně v době, kdy je po potlačeném povstání polských konfederátů, téhož byl účastníkem, vypovězen do vyhnanství na Kamčatku. Podrobně se zabývá jeho činností a pobytem na Kamčatce a jeho vztahem k Rusku a Rusům. Sleduje ho dále na jeho cestě do Japonska, na Tchaj-wan (tehdy ještě ostrov Formosu) a konečně na Madagaskar. Hrabě Beňovský zde hodlá se svými druhy a pomocníky a ve spolupráci se spřátelenými domorodými kmeny vybudovat bájnou, vytouženou říši blahobytu a spokojenosti - Říši Slunce.

Zloděj snů

Bohuslav Kroupa - to jméno dnes mladým čtenářům ří

Odkaz lovce tajgy