V zajetí Vikingů

autor : Haugerová Torill Thirstad

Historický román mladé norské autorky Torill Haugerové V zajetí vikingů (jde vlastně o dvě knížky dějově na sebe navazující, které vydáváme v jednom svazku) nás zavádí do minulosti hodně vzdálené - skoro o tisíc let nazpět, do 10. století našeho letopočtu. Sourozenci Patrik a Sunniva žiji se svými rodiči a mladšími bratříčky i sestřičkami v rodné irské vesnici život plný drobných dětských zážitků a her a jen z doslechu se dovídají o postrachu posledních let - o loupeživých a krutých nájezdech výbojných vikingů. Brzy však zažijí podobný útok na vlastní kůži. Vikingové vypálí jejich rodnou vesnici a oba sourozence odvezou do zajetí do Norska. V této cizí neznámé zemi s drsným podnebím a nesrozumitelnou řečí dostanou Patrik a Sunniva nová jména - Reim a Tíra - a stanou se otroky na dvoře mocného jarla Hakona Život v otroctví je tvrdý a krutý, ale oba sourozenci v sobě přes své mládí naleznou dost vnitřní síly, aby se s ním dokázali vyrovnat, a navíc postupem času zjišťují, že dobří lidé žijí všude. I tady nacházejí přátele a ochránce, kteří se jim v rámci svých možností snaží ulehčit tvrdý osud. Ale stesk po rodném zeleném ostrově v obou dětech zůstává. A nikdy nepřestávají věřit, že se jednou přece jen vrátí domů ... Dětské knihy severských autorů jsou u našich čtenářů většinou velmi oblíbené, a určitě právem. V současné době se ve Skandinávii najde skutečně hodně. autorů, dovedou dětem poskytnout četbu, která je upoutá a zaujme, aniž by se jim podbízela. Torill Haugerová rozhodně patří mezi ně, četná ocenění, která za svou tvorbu pro děti v průběhu let získala, jsou nesporně zasloužená. Kniha V zajetí vikingů je napínavá, ale zároveň hluboce lidská. Čtenáři budou prožívat a Patrikem a Sunnivou (či Relmem a Tirou) jejich příběh a nejspíš si ani neuvědomí, kolik se jeho prostřednictvím dovědí o životě lidi v době tak dávné a zemi pro nás tak vzdálené. A také pochopí, že přes veškeré změny, které ve způsobu života a myšlení staletí přinášejí, základní lidské hodnoty zůstávají stále tytéž.

Noční orel

Tak tuto knihu, ač jsem ji držel v ruce, jsem neko

Kočovníci Severu