Za pokladem

autor : Flos František

knížka je z edice : karavana

Je to zajímavý pocit. mít nějakou knížku v knihovně a chodit kolem ní dlouhé roky se slovy – jednou si ji konečně přečtu. Ale znáte to. je tu mnoho jiných. důležitějších a aktuálnějších tisků. až nakonec svazeček v knihovně zůstane až do úplné zapomenutí. Toto byl osud knihy Františka Flose Za pokladem. kterou jsem si koupil v roce 1960 a dostal jsem se k jejímu přečtení až v roce 2006. Flosovy knihy na indexu nebyly a tu a tam se vydávaly i v době reálného socialismu. Pokud je mi známo. v KOD a Karavaně jich vyšlo deset. otázkou zůstává. proč nikdy nedošlo na nejslavnější z nich. Lovci orchidejí. Pokud má někdo z čtenářů webu o tom nějakou povědomost. ať to. prosím. uvede v diskusi. Nevím. proč nakladatelství zvolilo právě tuto Flosovu knihu. domnívám se. že bylo k dispozici několik mnohem lepších svazků. V krátkém románu najdeme únos. přepadení farmy. pronásledování. pralesy. divou zvěř. přepadení vlaku. past na zločince. ale vše se děje v takovém jiném. jakoby poklidném tempu. jako kdyby doslova bouřlivý děj neměl čtenáře nijak nabudit. aby dychtil. jaké bude další pokračování a jak vše vlastně dopadne. Hlavní postavou románu není chlapec. jak by se u dětské knihy předpokládalo. ale starší pán. soudě dle obrázků s bílým plnovousem. pan Březina. který se odváží cestovat na Madagaskar. V době mezi světovými válkami (asi tam byl dle mého soudu příběh datován) to skutečně muselo být pořádné dobrodružství. Madagaskar byl. jako ostatně skoro celá Afrika. pod koloniální správou. tentokrát francouzskou. Flos kolonialismus nijak nekritizuje. ale přijímá jej jako nezbytnou kulisu současnosti. Ostatně hrdiny jeho příběhu jsou běloši a padouchy výhradně domorodí obyvatelé. a pokud se na scestí dostane i běloch. tak se v průběhu děje polepší. Madagaskar je pro nás dodnes tajemnou a vzdálenou zemí a málokdo z nás se může pochlubit tím. že tam byl. Je to také jedna z nejzaostalejších zemí světa. ale současně je to ostrov. který se oddělil od africké pevniny už kdysi v druhohorách a proto na něm existuje vzácná endemická flora a fauna. Oč v knize jde? Byla přepadena farma českého osadníka pana Černého. on sám byl zabit a jeho žena a syn uneseni. Když se o tom. doví pan Březina kdesi v Čechách. ihned se vydá na Madagaskar. aby paní Černou a čtrnáctiletého Kamila ze zajetí vysvobodil. Ponechme tuto trochu krkolomnou záplatku bez povšimnutí. ale bylo by rozhodně pravděpodobnější. kdy pan Březina už na ostrově v době přepadu byl a pronásledování začalo bezprostředně po činu. V tomto ohledu je až trochu šokující nečinnost místní policie. která čeká. až jí dá impuls k pátrání přicestovavší cizinec. a hne dmu dá k dispozici sice svérázného ale jinak docela schopného člověka. Dějově lze knihu rozdělit na dvě části. V první polovině pan Březina s panem Capichonem jsou na stopě zločinců. až je nakonec spolu s místní policií dopadnou při přepadení vlaku. Je osvobozena paní Černá. Kamilovi se podařilo uniknout a nakonec se šťastně setkají. V druhé části se pátrá po pokladu. což jsou uloupené drahokamy z dolu pana černého. a je při tom dopaden poslední padouch. Domnívám se. že jedna zápletka stačila. záchranou rukojmích mohl děj knihy šťastně skončit. další pátrání je tu trochu navíc. K tomu musím dodat. že pronásledování zločinců bylo až nesmírně jednoduché. protože pan Capichon vždy zázračnou intuicí rozpoznal. kam asi tlupa padouchů směřovala. a kupodivu. vždy se vydal správným směrem. Nutno dodat. že Madagaskar je jedním z největších ostrovů naší planety a ukrýt se na ohromné ploše porostlé džunglí by neměl být žádný problém. Jediný způsob. jak asi nalézt unesená rukojmí. by měla být zrada některého z kumpánů… Na rozdíl od Ladislava Mikeš Pařízka. který s místa děje svých knížek osobně procestoval a popisuje tedy krajinu z pozice očitého svědka a podává nám i spoustu informací o životě tamního obyvatelstva. František Flos zná místo svého děje jen z literatury. Proto se také docela rozumně nepouští do různých podrobných popisů zvyklostí tamních domorodců. a pokud se s nimi setkáváme. jde obvykle o civilizované Malgaše. už dlouho žijící mezi bělochy. Přesto však tato kniha určitě působila v té době Vasků Trubačovů a Timura jako balzám.a co víc. bylo možné připustit. že Češi žijí i mimo území socialistického státu. a že se nejedná o žádné zločince. kteří se protizákonně pohybují na cizím území. Pravda. děj se odehrává v době první republiky. ale i k této emigraci se stavěli noví vládci tak trochu s nedůvěrou. Výběr zajímavostí nic nepokazil. naopak. Dostáváme spoustu informací z oblasti zeměpisu. botaniky. zoologie. etnografie. Trochu hanlivá je zmínka o kolonialismu a misionářích. ale pak už jsou zde uvedeny poměrně podrobné informace o současném Madagaskaru.

Hrdinný kapitán Korkorán

Superman po francouzsku Korkorán, další klasické

Podivuhodné příběhy a dobrodružství Jana Kornela