Cesta do středu Země

autor : Verne Jules

knížka je z edice : karavana

Poslední oficiální svazek knižní edice Karavana (podle čísel přidělených dodatečně nakladatelstvím) přinesl jeden z nejranějších a taky jeden z nejlepších románů Julese Verna. Slavný autor si tady pustil fantazii skutečně na špacír. Dokázal v jednom románu proniknout do neskutečně hluboké díry v zemském povrchu. uvnitř naší planety najít dutinu. osídlit ji pravěkými rostlinami. zvířaty i houbami. obydlet pračlověkem. i když ten se objevuje jen sporadicky. proniknout do kráteru sopky. Předložil nám také kryptogram. motiv. který se u něj objeví i později (Matyáš Sandorf. Tajemství pralesa). Máme tady šíleného profesora. ne však natolik šíleného aby začal ztrácet soudnost. Profesor Liddenbrock byl předobrazem pozdějších učenců. ať už do byl skvělý Jacques Paganel (Děti kapitána Granta). Palmyrin Rosette (Na kometě). nebo naivní bratranec Benedikt (Patnáctiletý kapitán). Hlavní hrdina románu musí mít nějakého nahrávače. a tím je Liddenbrockův synovec Axel. současně i vypravěč příběhu (i kapitán Nemo potřebuje k tomuto účelu profesora Arronaxe). Je otázkou. proč hlavním hrdinou tohoto románu byl němec. příslušník národnosti. kterou Francouzi nemají právě v oblibě. Ale bylo to ještě před prusko-francouzskou válkou a tak je možné. že hamburský učenec mohl dojít u Verna dostatek sympatií. Nacházíme tu motiv lásky. ale jen v náznacích. a jen občas se Axel na své nekonečné pouti podzemím rozpomene na svou Gretu. Skvěle napsanou figurou je Hans Bjelke. islandský průvodce našich dobrodruhů. Málomluvný. spolehlivý. rozhodný. a ví si rady i v situacích. kdy invence profesora Liddenbrocka selhává. Aniž to Verne tušil. má Hans Bjerne potomky. kteří mocně zasáhnou do děje románu Ludvíka Součka cesta slepých ptáků. jehož hrdinové se vydali po Vernových stopách a našli něco trochu jiného než profesor Liddenbrock. Autor nejenže zavede cestovatele do míst. odkud teoreticky není návratu. on jim navíc předhodí do cesty ještě těžké překážky. mezi něž patří nedostatek vody a vzájemné odloučení. jež však vyřeší velmi elegantním způsobem. Ponechme Vernovi právo na podzemní dutinu osvětlenou neznámým zdrojem světla. Verne tuto dutinu potřeboval. protože výprava musela dojít k nějakému cíli. Pravda. zatím byli naši hrdinové jen pár desítek kilometrů pod povrchem a do středu Země zbývala ještě pěkná cesta. ale autor dobře udělal. že už naše hrdiny neposlal dál. Tady totiž končí hranice pravděpodobné fantazie a začíná svět šílenství. Je proto lépe počíst si o předpotopních potvorách a setkat se s pračlověkem. i když tato pasáž byla mnohdy kvůli církevním zásahům mnohdy z díla vypouštěna. Ano pán Bůh neví. proč se církev Darwinovy teorie tolik bojí a proč jí nejvíc ze všeho vadí pračlověk. Metodu. kterou vybral Verne cestovatelům pro návrat. bych nikomu nedoporučoval. a soudím. že tady to Verne trochu přehnal. Jistě. chlapci se na povrch nějak dostat museli. nenecháme je přece bídně zahynout. a Verne volil efektní a elegantní. přesto však silně nepravděpodobné a jistě nemožné řešení. Zatím jsem se nikdy na Island nedostal. ale je to jen moje chyba. Pevně však věřím. že jednou mé kroky povedou až na severozápadní výběžek tohoto ostrova. tam. kde se štít Scartarisu dotkne v pravé poledne v den slunovratu tajemného otvoru do středu Země. Ilustrace Jana Javorského k vernovkám nepatří. Pokud jsem byl ochoten se smířit s kresbami Kamila Lhotáka. nesmířím se s tím. jaké obrázky nám Karavana nabídla teď. Ne. nejsou vůbec špatné. ale přesto v době. kdy tento román už přinejmenším dvacet let nevyšel a na další vydání jsme museli čekat až do roku 1990. mohl poskytnout klasické francouzské rytiny nebo aspoň kresby xxxx. které doprovázely české vydání Josefa R. Vilímka. Ještě mi to na závěr nedá. abych se nezmínil o filmech. kterým Vernlv román posloužil jako předloha. Myslím. že jsem viděl dva. a v paměti mi zůstal jen ten druhý. promítaný si před pěti lety stanicí Hallmark. Chudák Jules Verne se jistě obracel v hrobě. JULES VERNE: CESTA DO STŘEDU ZEMĚ Úvodem ať dostane slovo „špatná“ latina. jak ji označil sám Jules Verne: In Sneffels Yoculis craterem kem delibat umbra Scartaris Julii intra calendas descende. audas viator. et terrestre centrum attinges. Kod feci. Arne Saknussemm. Následuje překlad Václava Netušila pro brožovanou edici Karavana: Sestup. odvážný cestovateli. do kráteru Yocula na Sneffelsu. když stín Cartarisu jej přichází před prvním červencem pohladit. a podaří se ti sestoupit do středu Země. Což jsem učinil. Arne Saknussemm. Následuje verze doktora Ludvíka Součka pro potřebu jeho trilogie Cesta slepých ptáků: Sestoupíš-li do toho kráteru Sneffelsu. který políbí stín Skartarisu prvého července. odvážný cestovateli. dospěješ středu Země. Což jsem učinil. Arne Saknussem. Následuje překlad J. Bergera adaptovaný pro edici Návrat Petrem Dorňákem: Sestup do kráteru Sneffelsa Yoculu. jejž políbí stín Scartarise před prvními dny července. odvážný cestovateli. a dostaneš se do středu Země. Což jsem učinil. Arne Saknussen. „V neděli dne 24. kv

Na moři

Kniha vzácná, ale nikoli obsahem Tak tato kniha ro

Zamrzlá loď kapitána Flinta