Drama Svatomartinské propasti

autor : Tazieff Haroun

knížka je z edice : karavana

Jeden z posledních svazků knižní Karavany. vydaný v roce 1966. není vlastně dobrodružnou knihou v pravém slova smyslu. i když dobrodružství je v ní víc než dost. Domnívám se. že tuto knihu nelze dost dobře řadit mezi beletrii. je to spíš literatura faktu nebo reportáž. Ostatně pan Tazieff není ani spisovatelem. je vědcem vulkanologem. Jak sám přiznává. ke speleologii se dostal náhodou a vlastně absolvoval jen dva sestupy do propasti. než se zase začal věnovat svému původnímu poslání. U nás je znám hlavně svým dokumentárním filmem Schůzky s ďáblem i stejnojmennou knihou. vydanou v MF v edici Kolumbus. Viděl jsem ten film před víc než 40 lety v kině. Ano. přátelé. tehdy se na dokumenty chodilo do kin. protože malá černobílá televize nemohla barevný velký formát vůbec nahradit. Film se ovšem týkal sopek a s propastí Saint-Martin neměl nic společného. Jsme svědky sportovního výkonu u nás nedosažitelného. Naše nejhlubší propast. Hranická. má něco přes 200 metrů (údaje v knize jsou už poněkud překonané). Zde se speleologové pohybují v hloubce 500 metrů a více… Pokud někdo sestoupí do této hlubiny. musí předpokládat. že tam potmě zůstane několik dní. což je něco pro normálního smrtelníka zcela nepředstavitelného. Jak se ukázalo. kritickou částí výzkumu je sestup a výstup. Při první výpravě je totiž používán vrátek na nožní pohon. teprve o rok později si dokázali nadšenci sehnat mnohem lepší vrátek na motorový pohon. a i ten byl samá porucha. což se v kritické chvíli projevilo velice nešťastným způsobem. Nakonec se stejně otáčelo klikou. Rovněž je nepředstavitelném. že život lidí závisel na několikamilimetrovém lanku. které se sice nepřetrhlo. ale vykázalo jinou chybu. Těch pět set metrů na dno propasti sestupovali speleologové dvě hodiny… Tehdejší vybavení jeskyňářů nám připadá z dnešního hlediska naprosto primitivní. ale co si má člověk pomyslet. když ve výběru zajímavostí čte o tom. jak byli vybaveni jeskyňáři čeští. kterým při průzkumu Plešivecké jeskyně muselo stačit několik baterek a lano. přilby a holínky. Není se co divit. že i při poměrně dokonalém vybavení dochází k nehodám. a právě jeden takový tragický příběh popisuje Haroun Tazieff. Stačil pár z výšky pouhých deseti metrů… Špatně upevněná smyčka lana se vyvlékla a mladý jeskyňář Marcel Loubens se zřítil právě o těch popsaných deset metrů. Z výšky. která mnohdy znamená jen lehké zranění. Marcel měl smůlu ve všem. i v tom. že byl na dně pět set metrů hluboké propasti a než se k němu podařilo spustit lékaře. bylo na veškerou záchranu pozdě. Zpoždění zavinilo počasí a oprava nešťastné smyčky. Možná. že Tazzief o této nehodě vůbec nechtěl psát. ale výprava byla tak nákladná. že musely být dodrženy všechny smlouvy. tedy i předání reportáží a fotografií tisku. S touto pochmurnou atmosférou ostře kontrastuje popis podzemního světa. kde se vlastně prakticky s minimální námahou podaří objevovat nádherné obrovské prostory. dómy. Bohužel. jeskyně se nedá popsat slovy. ta se musí vidět. Podle posledních průzkumů by měla být tato propast hluboká 1142 metrů (Rekordy – Neživá příroda. Mapa Slovakia 1999. strana 187). a je údajně považována za nehlubší propast světa. Pohříchu prohledávat internet a hledat nějaké údaje o propasti není žádná selanka. Na českých stránkách veškeré informace končí právě u knihy. kterou popisuji. a ve francouzských se nějak nemohu orientovat. Přátelé. pomozte. nechce se mi věřit. že by o této propasti en webu nic nebylo. Člověk přece jen trochu zneklidní. když čte. jak bude propasti využito ke komerčním účelům. k výrobě elektřiny. Naopak roztomile dnes působí čtení o tom. že průzkum jeskyně vyvolal pohraniční spor mezi Francií a Španělskem… Kniha je doplněna užitečným výběrem zajímavostí. kde se dočteme leccos o objevech v Česku i na Slovensku. a jsme seznámeni i se základními principy vytváření jeskyní. Pohříchu za užitečné nemohu považovat ilustrace Ladislava Böhma. Kniha má i malou fotografickou přílohu. a v tomto případě by více určitě bylo více.

Divoký Anda

U prvního vydání z roku 1969 není v knize uveden ú

Švýcarský robinzon